U hrvatska kina stigao je novi film pod nazivom “Konklava“, koji prati napetu radnju o izboru novog pape u Katoličkoj Crkvi. Film je izazvao val reakcija zbog svojih prikaza crkvene hijerarhije i neočekivanih zaokreta, uključujući oštre kritike vjernika i svećenika.
Temeljen na romanu Roberta Harrisa, film prikazuje ideološke sukobe između kardinala tijekom izbora pape, a način na koji su određene skupine predstavljene naišao je na negodovanje.
Jedan od glasnijih kritičara filma je biskup Robert Barron, poznat po svojim promišljenim analizama suvremene kulture. Na svojim društvenim mrežama savjetovao je gledateljima da izbjegnu film, napominjući kako je prikaz crkvene hijerarhije u “Konklavi” pogrešan i preuveličan.
Prema njegovim riječima, konzervativna frakcija kardinala u filmu prikazana je kao ksenofobična i ekstremna, dok su liberalni kardinali opisani kao ljudi vođeni vlastitim interesima i manipulativnim sklonostima.
Novoizabrani papa u filmu je zapravo biološka žena
Radnja filma dodatno se komplicira kada je novoizabrani papa, Inocent, zapravo biološka žena koja je odgajana kao muškarac, što otvara pitanje mogućnosti ređenja žena i pitanja interspolnosti. Scenarij koji tako sugerira redefiniranje katoličke doktrine naišao je na osudu mnogih katolika.
U osvrtu na teološke temelje, vlč. Carter Griffin, rektor Sjemeništa sv. Ivana Pavla II. u Washingtonu, istaknuo je da Katolička Crkva uči kako je ređenje isključivo za muškarce. Prema apostolskom pismu Ordinatio Sacerdotalis svetog Ivana Pavla II., Crkva nema ovlast zaređivati žene, i to je nauk kojem su se vjernici pozvani pridržavati.
Ovaj teološki stav nadopunjuje i nauk pape Franje iz 2013. godine, koji je potvrdio da su sveti redovi isključivo za muškarce. Vlč. Griffin naglašava da ograničavanje svećeništva nije stvar diskriminacije, već razlike u ulogama koje muškarci i žene imaju u Crkvi.
Treći spol?
Prikaz slučaja interspolne osobe u filmu izazvao je dodatnu pažnju. Statistike pokazuju da oko 1,7% ljudi ima interspolne karakteristike, ali katolička crkvena učenja ne prepoznaju “treći spol”.
Crkva takve slučajeve tretira kao varijacije unutar muškog i ženskog spola, ističući da svaki medicinski tretman treba služiti obnovi tijela u skladu s osnovnim biološkim spolom osobe, a ne stvaranju novog identiteta.
Vlč. Griffin dodaje kako bi u stvarnosti bilo vrlo teško da osoba koja nije biološki muškarac postane svećenik, budući da crkveni sustav sjemenišne formacije provodi mjere opreza. Usprkos rijetkosti takvih slučajeva, crkveni vođe paze na moguće situacije lažnog identiteta.
Film “Konklava” otvara kontroverzne teme, ali istovremeno izaziva reakcije koje ukazuju na važnost očuvanja tradicije i teoloških temelja u Katoličkoj Crkvi.