Hana u Bibliji (ili Ana u nekim prijevodima) je najviše zapamćena po tome što je bila Samuelova majka, koji je služio u svetom šatoru, govorio kao prorok i bio posljednji sudac Izraela.
Na hebrejskom Hanino ime znači “milost” ili “naklonost”, što je prikladno jer joj je Bog pokazao milosrđe i naklonost kada je dao dar (ili milost): njezina sina Samuela. Hana je bila pravedna žena koja je ostala vjerna Bogu i u teškim vremenima patnje i u obilnim vremenima blagoslova tijekom svog života.
Prva knjiga o Samuelu predstavlja Hanu kao ljubljenu prvu ženu Elkane. Par je redovito putovao u Šil kako bi prinio žrtve Gospodinu (1. Samuelova 1, 3). Bili su pravedan par; međutim, Hana je ostala nerotkinja, nesposobna imati djecu. U njezinoj je kulturi ta neplodnost bila izvor srama jer su je ljudi često povezivali s Božjim negodovanjem. Elkanina druga žena Penina (što znači “dragulj” ili “biser”) imala je djecu, tako da je Hana sama morala podnositi sramotu neplodnosti. Penina je maltretirala Hanu do te mjere da je plakala i odbijala jesti (1. Samuelova 1, 6-7).
Hana u Bibliji i njezina vjera
U ovom vremenu srama i patnje, Hanina vjera u Boga nije posustala. Zapravo, iznijela je ovu bolnu situaciju Bogu u molitvi. Objašnjavajući svoje okolnosti svećeniku Eliju, Hana je rekla: “Nisam pijana, gospodaru, nego sam velika nesretnica. Nisam pila ni vina ni opojna pića nego izlijevam dušu svoju pred Jahvom. Ne sudi službenicu svoju kao ženu nevaljalu, jer sam od preteške tuge i žalosti tako dugo molila.” (1. Samuelova 1, 15-16). Ona je pravi primjer Petrove zapovijedi u Novom zavjetu da se “ponizite pod snažnom rukom Božjom da vas uzvisi u pravo vrijeme. Svu svoju brigu povjerite njemu jer on se brine za vas.” (1. Petrova 5, 6–7).
Hana je također odlučila ništa ne poduzimati zbog svoje ljutnje na Peninu. Umjesto toga, vjerovala je da je “Jahve sveznajući Bog, pravo on prosuđuje djela … Korake čuva svojih vjernika, zlikovce stiže propast u mraku … Korake čuva svojih vjernika, zlikovce stiže propast u mraku.” (1. Samuelova 2, 3. 9.10). Njezina vjera ostala je jaka unatoč privatnoj i javnoj boli i sramoti koju je pretrpjela.
Obećanje Bogu
Tijekom strastvene molitve kojoj je Eli svjedočio, Hana je obećala Bogu da će ga, ako joj podari sina, vratiti Njemu da služi u šatoru sve dane njegova života (1. Samuelova 1, 11). Bila je sprema na to da ga neće odgajati do odrasle dobi, da neće obrađivati očevu zemlju ili niti nastaviti obiteljsko nasljeđe, nego će predano služiti Bogu. Ovo obećanje o predaji pokazalo je da se Hana nije osjećala ovlaštenom rađati djecu, da nije optuživala Boga da je nepravedan već vrijedan našeg obožavanja. Dala je primjer da je “svaki dobar dar i svaki savršeni dar odozgo, silazi od Oca svjetla” (Jakovljeva 1, 17). Ako rodi sina, znala je da će to dijete biti dar od Boga.
Što se tiče njezinog prvorođenca, Hana je također bila upoznata s Božjom zapovijedi Izraelcima u Izlasku 13, 2 : “Meni posvetite svakoga prvorođenca! Prvenci materina krila kod Izraelaca, i od ljudi i od životinja, meni pripadaju!” Tako je obećavala Bogu da će nakon što dobije dijete i obnovi status u svojoj zajednici, nastaviti biti vjerna Njemu i Njegovoj Riječi.
PROČITAJTE: Žene u Bibliji koje su se borile s neplodnošću
Bog je ispunio njezin zahtjev “i u određeno vrijeme Hana zatrudnje i rodi sina” (1. Samuelova 1, 20). Njezin je status supruge i žene u toj kulturi bio vraćen. Blagoslov je došao. Dala mu je ime Samuel, što na hebrejskom zvuči kao izraz “izmoljen od Boga”.
Doista, kada je dječak odbijen od sise (najvjerojatnije u dobi između tri i pet godina), Hana ga je dovela Eliju i rekla: “Molila sam za ovo dijete, i Jahve mi je uslišio prošnju kojom sam ga prosila. Zato i ja njega ustupam Jahvi za sve dane njegova života: ta isprošen je od Jahve.” (1. Samuelova 1, 28). Samuel je ostao sa svećenikom Elijem da služi Bogu u šatoru u Šilu, a njegovi su se roditelji vratili kući u Ramu bez njega.
Hana, naravno, nije zaboravila svog sina. Samuelova majka bi “napravila dolamicu i donosila mu je svake godine kad bi dolazila s mužem svojim da prinese godišnju žrtvu.” (1. Samuelova 2, 19) Biblija bilježi da je Bog pohodio Anu, te je ona začela i rodila tri sina i dvije kćeri.