Je li istina da se dogodio potres na dan Isusove smrti? Postoje li dokazi izvan Biblije koji potvrđuju taj događaj?
U Novom zavjetu se govori o tome da je nakon Isusove smrti u Jeruzalemu došlo do potresa i da se u hramu zavjesa pocijepala na dva dijela. O ovom događaju svjedoče i vanbiblijski izvori.
Židovski povjesničar Josip Flavije u svom djelu Judejski rat piše o nevjerojatnim događajima koji su se dogodili na blagdan Pashe ne navodeći pritom točnu godinu.
”… upravo pred ustanak i izbijanje ratnih pokreta, kada je narod bio sakupljen na blagdan beskvasnih kruhova, osmoga dana mjeseca ksantika, oko devetog sata noći, obasjala je veliki žrtvenik i hram takva svjetlost da je izgledalo kao da je dan, i to je trajalo skoro pola sata. Nevještima je izgledalo kao da je dobar predznak, a znalci Svetog pisma odmah su to protumačili onako kako se to poslije i potvrdilo.
I za vrijeme istog blagdana, kravam ju je vodio veliki svećenik radi žrtvovanja, usred hrama otelila je jagnje, a istočna vrata unutarnjeg predvorja, koja su bila obložena bakrom i vrlo teška, tako da su ih dvadesetorica ljudi s mukom zatvarala, i još imala željezom okovanu prjevornicu i zasun, koji se stavljao duboko u prag što je bio načinjen od jednog kamenog bloka, najedared su se sama od sebe otvorila oko pola noći. Hramovni stražari to hitno javiše svom zapovjedniku koji je odmah odjurio i jedva ih uspio zatvoriti. I to je, opet, neznalicama izgledalo kao vrlo dobar znak, držali su da im Bog otvara vrata svih dobara, dok poznavatelji pisma protumačiše iz toga da prestaje sigurnost hrama i da će se vrata otvoriti na dar neprijateljima, jer je bilo jasno da se radi o znaku pustošenja… ” (Josip Flavije, Judejski rat)
VIDI OVO: Potresi diljem svijeta: što Biblija kaže o potresima?
Snažan potres na dan Isusove smrti
Sličan izvještaj napisao je i rimski povjesničar Tacit (oko 115. godine po Kristu):
”Pojavili su se čudesni znaci… Na nebu su se vidjele vojske koje se bore, oružje koje je isijavalo crvenu boju, kao i iznenadnu vatru oblaka koja je osvijetlila hram. Odjednom se otvorila kapija hram a i čuo se nadljudski glas: ‘Bogovi se sele!” Istovremeno se osjetio snažan potres. Samo nekolicina je to tumačila razlogom za bijeg. Većina je živjela u uvjerenju da stari zapisi svećenika govore o tome da će baš u to vrijeme doći do snaženja Orijenta, i da će iz Judeje proizaći ljudi koji će vladati svijetom.”
Ni Josip ni Tacit ne navode koje su se godine pojavili ti znakovi. Ali u Talmudu se govori o otvaranju kapija hrama. Navodi se i točna godina: četrdeseta godina prije rušenja hrama, dakle upravo 30. godine po Kristu. Pored toga, govori se o drugim znakovima koji su se prije svega ticali religije, te ih Josip i Tacit iz tog razloga nisu ni spomenuli.
Tri svjedoka, jedan rimski, jedan židovski povjesničar i vjerski židovski spis, suglasni su oko toga da se određene godine u Jeruzalemu dogodilo mnoštvo nevjerojatnih događaja, koji bi se mogli protumačiti kao predznaci nekog zla. Jedan od tih znakova spominje se u sva tri izvora: vrata hrama su se sama otvorila, iako su bila toliko teška da ih je s naporom moglo otvoriti nekoliko ljudi.
Prema Josipu, taj događaj se dogodio tijekom blagdana Pashe, prema Talmudu, četrdeset godina prije rušenja hrama. Otvaranje kapije hrama i cijepanje zavjese u hramu, koji su se dogodili istoga dana, mogli su biti prouzrokovani potresom.
Autori: Roland Werner i Guido Baltes; prema poglavlju iz knjige ”Fascinantni Isus”