Otkrivenje je užasno zbunjujuća knjiga, no ne mora biti. Postoji li jednostavniji način za razumijevanje Knjige Otkrivenja?
Zamislite da gledate finale Svjetskog prvenstva u nogometu kroz različite kutove kamera. Prvi kut izbliza: igrač je postigao zgoditak. Drugi kut kamere koja je iza vratnica: igrač je postigao zgoditak udarcem vanjskim dijelom stopala. Treći kut ptičja perspektiva: nakon što je igrač postigao zgoditak, vidimo kako navijači euforično utrčavaju u teren. Naše razumijevanje događaja postaje sve bolje kako događaj vidimo iz različitih kutova. Ovdje nam može pomoći rekapitulacija.
Rekapitulacija jest čin ili način sažimanja i ponovnog utvrđivanja narativa, kako bismo dobili drugačiji naglasak ili perspektivu. Jedna od biblijskih knjiga koja koristi rekapitulaciju sa zapanjujućim učinkom jest Otkrivenje.
Gledanje na svijet kroz sedmice
Otkrivenje je užasno zbunjujuća knjiga, no ne mora biti. Da, ondje su zmajevi, anđeli, antikristi i naizgled više Kristovih povrataka. No kada tu knjigu promatramo kroz leću rekapitulacije, postaje jednostavnija za shvatiti.
Općenito prihvaćeno stajalište jest da je Otkrivenje strukturirano kroz ponavljanje sedmica: sedam crkava, truba, posuda, itd. No postavlja se pitanje koje se odnosi na broj ponavljanja i prizmu broja sedam. U kakvom su oni odnosu? Kada se događaju? Koliko daleko se jedan događaj proteže? Rekapitulacija nam pomaže na odgovaranje na ova pitanja.
Otkrivenje se ne treba čitati samo kao kronologija fantastičnih događaja. Na Otkrivenje se treba gledati kao na set događaja koji se ponavljaju sedam puta, svaki s povećanim intenzitetom. Otkrivenje je apokaliptična knjiga, što je žanr koji je definiran prizorima, simbolima i poveznicama na Stari zavjet i drevni Ivanov svijet. Namjena ove knjige jest pomoći crkvama za koje je napisana, da mogu gledati svijet na drugačiji način.
Kao što Richard Bauckham piše: “Svrha Ivanovih vizija jest proširiti svijet svojih čitatelja, kako prostorno, prema raju, tako i vremenski, u eshatološku budućnost.“ Ovo se podudara s drugom drevnom židovskom apokaliptičnom literaturom, kao što je knjiga o Danielu i neke knjige koje su izvan kanona. No za razliku od djela izvan kanona, Otkrivenje ostaje usmjerena na kršćanstvo i na Krista.
Što predstavljaju odjeljci s brojem sedam?
Sedam odjeljaka predstavljaju dva došašća ili dolaska Krista i vrijeme između ta dva dolaska. Na različite načine, svaki od njih govori istu priču o tome kako se Krist vraća kako bi spasio i sudio. Čitajte na ovaj način; vidimo jasan i ponovljen Ivanov naglasak na posljednji sud i vidimo događaj Isusovog povratka u svoj svojoj ljepoti.
1. Otkrivenje 1, 1; 3, 22
Od početka knjige, broj sedam ima simboličnu težinu. Bauckham misli da sedam duhova koji stoje ispred prijestolja simboliziraju Duha Svetoga u punini svoje moći i prisutnosti crkvama. Nadalje, Isus se obraća sedam crkava. Te crkve predstavljaju sve crkve koje će postojati u razdoblju između dva Kristova povratka, odnosno u razdoblju među-došašća.
To znamo jer u židovskoj literaturi o apokalipsi broj sedam predstavlja savršenstvo ili cjelovitost. Nije slučajnost da postoji sedam crkava, sedam pečata, svitaka, dana stvaranja, sedam godina milenija, sedam držača. G. K. Beale primjećuje sljedeće: „Broj sedam se u Starome zavjetu i knjizi Otkrivenja figurativno odnosi na savršenstvo i puninu.“
2. Otkrivenje 4, 1; 7, 17
Drugi odjeljak govori o svitku, sedam pečata i broju 144 tisuće. Svitak predstavlja Božji plan za razdoblje među-adventa.
Sedam pečata predstavljaju iskušenja, koja će se događati na Zemlji u razdoblju među-došašća, što je kao vrhunac imati Božji sud. Dok se otvara sedmi pečat, vidimo prvi kut Kristovog povratka.
Broj 144.000, odnosno 12 tisuća iz svakog plemena pomnoženo s 12 pokazuje puninu Božjeg naroda u Izraelu i Crkvi. (12 plemena i 12 učenika) Središte ovdje nije na brojčanoj preciznosti, nego na skupinu koja je tako velika da je nitko neće moći izbrojati; iz svakog plemena, nacije, naroda.
3. Otkrivenje 8, 1; 11, 19
Oglašavaju se sedam truba. Ivan se prebacuje na drugi kut razdoblja među-došašća, s obrascem koji ostaje isti svaki puta kada se oglasi svaka truba. Kao što Beale tvrdi: „Prema završetku svakog slijeda, postoji prikaz suda, kojeg slijedi prikaz spasenja.“
Trube otvaraju put Božjeg suda u sedam područja stvaranja: zemlje, mora, rijeka, nebesa, odnosno Sunca, Mjeseca i zvijezda, bezdana, rijeke Eufrat. U 11. poglavlju čitamo o Kristovom povratku iz drugačijeg kuta koji se pojačava u intenzitetu, dok 24 starca štuju Boga. Posljednji sud vodi do nagrađivanja svetaca; malenih i velikih. Riječi koje se ovdje koriste za posljednji sud ponovno se koriste u 20, 12, čime se čitatelju želi pokazati da su događaji opisani u Otkrivenju 11 i 20 isti događaji, koji su promatrani iz različitih kutova.
4. Otkrivenje 12, 1; 14, 20
Ovaj dio ponovno opisuje drugi dolazak, dok veliki zmaj ili Sotona progoni Crkvu. Kada bi namjena ovog događaja bila nastavak na 11. poglavlje, to bi bilo zbunjujuće u kronološkom smislu. Bolje je ovaj događaj promatrati kao još jednu rekapitulaciju, gdje vidimo kako se intenzitet pojačava kako Ivan koristi prikaze krvave vinske preše za veliki Božji sud.
4. Otkrivenje 15, 1; 16, 21
U petom odjeljku, Ivan opisuje sedam vrčeva koji predstavljaju Božji gnjev, koji je izliven. Vrhunac ovoga je velika bitka kod Armagedona.
U Otkrivenju 16, 17 glas s prijestolja izgovara: „Učinjeno je.“ Kada bismo ovo promatrali kronološki, bilo bi teško razumjeti konačnost, no ovo je zapravo drugi pogled kamere na završetak.
5. Otkrivenje 17, 1; 19, 21
Rekapitulacija je posebno jasna ovdje. Kao što J. D. Shaw ističe, umjesto promatranja ovih događaja uzastopno, vizija nas vraća na 12. poglavlje. Svi likovi na svjetskoj pozornici Otkrivenja počinju padati. Babilon, zvijer, lažni prorok i kao što vidimo u 20. poglavlju i sam Sotona biva bačen u ognjeno jezero. Jedine dvije osobe koje ostaju na pozornici su žena i dijete. Ovaj prizor predstavlja veliku bitku i brak između Crkve i Janjeta.
6. Otkrivenje 20, 1; 22, 21
Ponovno bitka! Posljednja vizija naglašava pobjedu Krista i konačnu pobjedu Božjeg plana otkupljenja. Ona uključuje svezivanje velikog zmaja (20, 1-3), što pokazuje Kristovu pobjedu nad zlom. Sotona je svezan i ne može varati narode niti sprječavati napredovanje evanđelja na tisuću godina. Konačno, otkrivaju se nova nebesa i nova Zemlja. Bog živi sa svojim narodom. Više nema grijeha, patnje ni smrti.
Kako čitamo knjigu, kada Ivan koristi izraze kao što su ”nakon ovoga” ili ”nakon svih ovih stvari”, on time ne označava kronološki slijed događaja koje opisuje. Umjesto toga, Ivan bilježi redoslijed po kojem je vidio slijed vizija. Različiti kutovi prikazuju Božji sud i konačnu pobjedu Isusa Krista; kao i veliki događaj Kristovog povratka.
Autori: Jim Davis i Skyler Flowers; Prijevod: Ivan H.; Izvor: Thegospelcoalition.org; Prevedeno i objavljeno uz dopuštenje portala Thegospelcoalition.org koje vrijedi za Novizivot.net.