Isusovo rođenje je temeljni dio kršćanske vjere, a detalji tog svetog događaja opisani su u dvama evanđeljima Novoga zavjeta – po Mateju i Luki.
Svaki od njih donosi jedinstvenu perspektivu, oslanjajući se na proročanstva iz Staroga zavjeta i naglašavajući različite aspekte Kristova dolaska na svijet.
Isusovo rođenje u Evanđelju po Mateju
Matej započinje priču Isusova rođenja genealogijom, povezujući Isusa s Abrahamom i kraljem Davidom (Mt 1,1-17). Ova genealogija naglašava Isusovu mesijansku ulogu i ispunjenje proročanstava o Davidovu nasljedniku:
“Rodovnik Isusa Krista, sina Davidova, sina Abrahamova.” (Mt 1,1)
Matej zatim opisuje Marijino začeće po Duhu Svetom i Josipovu dilemu, koju anđeo rješava objavom:
“Josipe, sine Davidov, ne boj se uzeti k sebi Mariju, svoju ženu, jer što je u njoj začeto, od Duha je Svetoga.” (Mt 1,20)
Proročanstvo iz Izaije nalazi svoje ispunjenje:
“Evo, Djevica će začeti i roditi sina i nadjenut će mu ime Emanuel” što znači: Bog s nama.” (Mt 1,23)
Matej dalje opisuje dolazak mudraca s Istoka vođenih zvijezdom (Mt 2,1-12), njihov poklon djetetu i Herodovu prijetnju koja rezultira bijegom u Egipat. Ovi događaji potvrđuju da je Isus Mesija, ali i ukazuju na otpor koji će Mesija susretati.
Isusovo rođenje u Evanđelju po Luki
Luka nudi više detalja o samom rođenju Isusa. Počinje proročanstvom o rođenju Ivana Krstitelja, a zatim prelazi na Navještenje Mariji, kada joj anđeo Gabrijel objavljuje:
“Ne boj se, Marijo! Ta našla si milost u Boga. Evo, začet ćeš i roditi sina i nadjenut ćeš mu ime Isus.” (Lk 1,30-31)
Marijin odgovor izražava duboku vjeru i poniznost:
“Evo službenice Gospodnje, neka mi bude po tvojoj riječi!” (Lk 1,38)
Luka opisuje Josipovo i Marijino putovanje u Betlehem zbog popisa stanovništva (Lk 2,1-5) te sam čin rođenja:
“I dok su bili ondje, navršilo joj se vrijeme da rodi. I porodi sina svoga, prvorođenca, povi ga i položi u jasle jer za njih nije bilo mjesta u svratištu.” (Lk 2,6-7)
Pastiri, kojima anđeli objavljuju radosnu vijest, prvi dolaze pokloniti se novorođenome Kristu:
“Danas vam se u gradu Davidovu rodio Spasitelj – Krist, Gospodin.” (Lk 2,11)
Njihov dolazak naglašava Kristovu dostupnost najponiznijima i najjednostavnijima.
Razlike i nadopune
Matej naglašava ispunjenje proročanstava i univerzalnu poruku Kristova dolaska kroz poklonstvo mudraca, dok Luka stavlja naglasak na siromašne pastire i poniznost Isusova rođenja. Zajedno, ova dva izvješća nude cjelovitu sliku čudesnog događaja koji je promijenio povijest.
Priča o Isusovu rođenju u evanđeljima Mateja i Luke svjedoči o Božjoj ljubavi i poniznosti, otkrivajući kako se Spasitelj svijeta rodio u skromnosti kako bi bio dostupan svima. Ovi tekstovi ne samo da pripovijedaju povijesni događaj, već nas pozivaju na razmatranje Božjeg plana spasenja i osobni susret s Kristom.