Kad je David iznio tvrdnju: “Bitka je Gospodnja” u 1. Samuelovoj 17, 47, vjerojatno je razmišljao o odlomku kao što je Ponovljeni zakon 20, 1. Unutar knjige Ponovljenog zakona, Gospodin daje zakon svom narodu Izraelu preko Mojsija.
Ovaj zakon je bio dio saveznog odnosa koji je Izraelu pokazao kako živjeti pred očima svetog Boga, u odnosu prema Njemu u poslušnosti. To je uključivalo pravila za život i pokrivene teme poput ratovanja, koje se nalaze u Ponovljenom zakonu 20.
Ponovljeni zakon 20 počinje s temeljnim načelom za ratovanje; Bog koji je izbavio Izrael iz jedne od najmoćnijih nacija u poznatom svijetu, Egipta, bio je s njima. On je bio izvor njihove snage i kao što je čudesno izbavio Izrael iz ruku Egipta, mogao je i nastavio bi ih izbavljati iz ruku njihovih protivnika.
David i Golijat
Prva Samuelova 17, 31–58 je izvještaj o Davidu i Golijatu. Protivnici Izraela bili su Filistejci (1. Samuelova 17, 1–3) i točnije, Golijat (1. Samuelova 17, 4). Golijat je bio div, visok oko 275 centimetara, potpuno oklopljen (1. Samuelova 17, 4–7).
Golijat se pojavio ispred vojske Izraela i izazvao ih na dvoboj ”jedan na jedan”, koji bi rezultirao porazom cijele vojske poraženog protivnika. Ovaj izazov rezultirao je strahom za narod Izraela (1. Samuelova 17, 11), za sve osim za Davida.
David je bio pastir, najmlađi u svojoj obitelji i nije bio sudionik bitke. Bio je prisutan na bojnom polju samo zato što je dostavio hranu svojoj trojici starije braće. Kada je stigao, David je shvatio što se događa: Izrael je stajao u strahu od protivničke vojske. Nakon što je to shvatio, David postavlja pravo pitanje: “Tko je taj neobrezani Filistejac da bi prkosio vojskama Boga živoga?” (1. Samuelova 17, 26). David se dragovoljno javio za borbu protiv Golijata: mladi pastir protiv divovskog ratnika.
Naravno, izraelski narod tome se opirao, uključujući kralja Šaula (1. Samuelova 17, 33). Ako bi David izgubio bitku, cijeli bi Izrael otišao u roblje Filistejaca. David argumentira svoj slučaj, govoreći o svom uspjehu u borbi protiv lava i medvjeda. Značajno je to da David ne spominje vlastitu snagu protiv tih životinja, već umjesto toga ukazuje na Božju moć koja će rezultirati time da će Golijat proći kao što su prošli lav i medvjed, odnosno da će biti pobijeđen. Budući da se Golijat suprotstavio Božjoj vojsci, Bog će ga poraziti, a David će odnijeti pobjedu u toj bitci.
Ovo je bitka Gospodnja
Zanimljivo je da u 1. Samuelovoj 17, 43 Golijat proklinje Davida svojim bogovima. Na hebrejskom, glagol koji znači “prokleti” znači u osnovi Piel, što znači da je on deklarativan. Korijen riječi ukazuje na stanje “beznačajnog”. Golijat je izjavljivao da je David beznačajan, zbog svog stasa i godina.
Davidov odgovor na ovu izjavu nalazi se u 1. Samuelovoj 17, 45–47. David izjavljuje da je izvor njegove moći Bog Izraelov. David koristi izraz koji se prevodi kao “ime Gospodnje”. Ovaj izraz može jednostavno govoriti o formalnom imenu osobe, to jest Boga. Međutim, često on dolazi sa značenjem izvora, bića i moći Gospodnje. Izgleda da je to bio smisao u kojem je David koristio taj izraz.
Kad David kaže: “Jer ovo je bitka Gospodnja” u 1. Samuelovoj 17, 47, on to govori na temelju obećanja koja se nalaze u Mojsijevom zakonu (Ponovljeni zakon 20, 1) i tvrdi da je Bog izvor moći koji određuje rezultat borbe, za koju David vjeruje da će završiti njegovom pobjedom. Kao što Samuel bilježi, David je u pravu (1. Samuelova 17, 50). Bog je upotrijebio tjelesno najslabijeg iz Jišajeve obitelji kako bi demonstrirao svoju moć ispred svijeta. Bog i danas održava ovaj obrazac korištenja slabih kako bi posramio jake ovoga svijeta, pokazujući svoju moć i donoseći samome sebi slavu. (1. Korinćanima 1, 27)
Izvor: Gotquestions.org; Prijevod: Ivan H.