Što Biblija kaže o spolnim odnosima? Biblija kaže da je brak dobar, da je seks dobar, samaštvo je dobro i celibat je dobar.
Biblija je knjiga o Bogu, o nama i o tome kako nas Bog spašava kroz osobu i djelo Isusa Krista. S obzirom na to, nije pretjerano iznenađujuće otkriti da Biblija ima puno toga za reći o seksu. Ljudska bića su seksualna bića; Bog nas je stvorio kao muškarce i žene, stoga je priča o stvaranju, padu i otkupljenju barem djelomično i priča o ljudskoj seksualnosti.
Dijelovi priče su pretežito dobro poznati, no drugi dijelovi mogu biti poprilično iznenađujući, čak i šokantni, za one koji prvi puta čitaju Bibliju. Među zapanjujućim otkrićima bila bi i sljedeća:
1. Spolni odnos je dobar
U našoj suvremenoj kulturi, kršćanstvo se obično percipira kao seksualno represivno do krajnosti. Kršćani su poznati po tome što se protive homoseksualnim odnosima, predbračnom seksu i izvanbračnom seksu te se stoga vjeruje kako kršćani vjeruju da je seks sam po sebi loš, no to je daleko od istine.
Biblija kaže kako su prvi muž i žena bili ”oboje goli i da se nisu sramili”. (Postanak 2, 25)
Prije pada, prije grijeha, seks je bio dio stvaranja. Seks je bio dobar, vrlo dobar i ljudi su u odnose ulazili dragovoljno, bez bilo kakve prepreke za muškarca i ženu.
VIDI OVO: 5 divnih stvari koje Biblija govori o seksualnoj intimnosti u braku
Biblija kaže kako je pad utjecao na seks, no da on i dalje ostaje nešto što treba proslavljati i čuvati kroz sve biblijske knjige. U knjizi Mudrih izreka, mudar otac savjetuje svoga sina:
„Neka je blagoslovljen izvor tvoj i raduj se sa ženom svoje mladosti: neka ti je kao mila košuta i ljupka gazela, neka te grudi njene opajaju u svako doba, njezina ljubav zatravljuje bez prestanka“! (Izreke 5, 18-19)
Slično tomu, u Novome zavjetu piše:
„Ženidba neka bude u časti u sviju i postelja neokaljana! Jer bludnicima će i preljubnicima suditi Bog“. (Hebrejima 13, 4)
Seks između muža i žene nikada nije uzrok srama. On treba biti poštovan, njegovan i u njemu treba uživati kao u dobrom daru što i jest; zahvaljujući Bogu.
2. Muževi duguju odnose svojim ženama
Mnogi povjesničari smatraju kako je najviše iznenađujuća stvar koja se može pronaći u Bibliji o seksu ona iz 1. Korinćanima 7, 3-4:
„Muž neka vrši dužnost prema ženi, a tako i žena prema mužu. Žena nije gospodar svoga tijela, nego muž, a tako ni muž nije gospodar svoga tijela, nego žena“.
Jedan učenjak, na primjer, to ovako objašnjava:
„Naglašena uzajamnost Pavlovih komentara (muž ima vlast nad tijelom žene i ona nad njegovim tijelom) bila je revolucionarna u starome svijetu, gdje je običaj bio patrijarhat. Nije bilo ničeg posebnog u tome da muž ima vlast nad tijelom svoje žene. Pavlova izjava koja potvrđuje obrnuto: ” tako ni muž nije gospodar svoga tijela, nego žena”, jasno izražava radikalno i bez presedana ograničavanje muževljeve seksualne slobode. To komunicira, negativno, obavezu muža u suzdržavanju od spolnih odnosa s bilo kime osim sa svojom ženom i pozitivno, njegovu obavezu ispunjavanja bračne dužnosti kako bi ženi pružio seksualno zadovoljstvo i užitak“.
VIDI OVO: Bog želi da imate odličan seks
Zamisao da je seks uzajaman i da muž svojoj ženi duguje seks te da ga ona ima pravo tražiti od svoga muža, bila je revolucionarna. To je bilo bez presedana. Nitko prije nikada nije rekao nešto ovakvo, nigdje u starome svijetu.
Kršćani uče da je seks unutar braka besplatan, velikodušan i recipročan. To je bilo oprečno rimskome svijetu prvog stoljeća i ostaje oprečno današnjoj kulturi. Danas se mladim parovima često govori kako trebaju imati odnose samo kada obje strane to žele. No Biblija kaže da se spolni odnosi trebaju obavljati unutar braka svaki puta kada neka strana to poželi. Od svih stvari koje su rečene u vezi seksa u Bibliji, ova može od svih najviše iznenaditi.
3. Vjenčani parovi bi često trebali imati odnose
Kraljica Viktorija izjavila je poznati naputak kršćanskim ženama u njezinom kraljevstvu: „Lezite na leđa i razmišljajte o britanskom kraljevstvu“. Takav pogled na seks djeluje pragmatično i pesimistično do krajnosti. Ipak, Biblija daje potpuno drugačiju perspektivu. Kao dodatak velikodušnosti, recipročnosti i ugodnosti koja je spomenuta gore, Biblija također preporučuje razinu učestalosti, koju mnogi moderni čitatelji pronalaze vrlo iznenađujućom.
Apostol Pavao rekao je svome narodu:
„Ne uskraćujte se jedno drugome, osim po dogovoru, povremeno, da se posvetite molitvi pa se opet združite da vas Sotona ne bi napastovao zbog vaše neizdržljivosti“. (1. Korinćanima 7, 5)
U najboljem slučaju, vjenčani parovi mogli bi odvojiti nekoliko dana za posvećenu molitvu i duhovno zajedništvo, samo ako se obje strane s time slažu, no trebaju uživati u odnosima kako ne bi bili kušani na seksualni nemoral.
Kao i u Starome zavjetu i u Novome zavjetu bračni, spolni odnos se preporučuje kao zaštita protiv ”lutajućih očiju” i ”požudnog srca”. Pretpostavka jest da, ako duboko posegnemo za vlastitim zdencima, bit ćemo manje kušani da posežemo iz zdenaca naših bližnjih. (Mudre izreke 5, 15) Postoji velika mudrost i velika radost u poslušnosti ovim nadahnutim naputcima.
4. Odnosi se nemaju samo zbog djece
Ne morate čitati daleko u Bibliji kako biste otkrili poveznicu između seksualnosti i razmnožavanja. U prvom poglavlju prve knjige, piše:
„Na svoju sliku stvori Bog čovjeka, na sliku Božju on ga stvori, muško i žensko stvori ih. I blagoslovi ih Bog i reče im: “Plodite se, i množite, i napunite zemlju, i sebi je podložite! Vladajte ribama u moru i pticama u zraku i svim živim stvorovima što puze po zemlji“! (Postanak 1, 27-28)
VIDI OVO: 5 razloga zbog kojih je seks u braku najbolji
Bog ih je stvorio kao muško i žensko i rekao im neka budu plodni i neka se množe. Poruka djeluje vrlo jasna: rađanje i podizanje pobožne djece dio je onoga kako prakticiramo vlast na Zemlji.
To ne istina, no to nije završetak priče. To čak nije ni početak priče. Ustvari, prva stvar koju Bog kaže o ljudskim bićima u Knjizi Postanka jest: „Nije dobro da čovjek bude sam. Načinit ću prikladnu pomoćnicu za njega“. (Postanak 2, 18)
Ljudska bića stvorena su kako bi sličila i predstavlja Boga. S obzirom na to, muškarac treba imati partnericu koja će ga nadopunjavati s koja će mu biti jednaka. Stoga, Bog je stvorio Evu iz rebra oduzetog od Adama. Biblija nastavlja:
„Stoga će čovjek ostaviti oca i majku da prione uza svoju ženu i bit će njih dvoje jedno tijelo“. (Postanak 2, 24)
Poanta seksa u Bibliji najprije je intimno prijateljstvo, odnos s Bogom-danim partnerom, postajanje ”jednog tijela”. Hebrejski izraz implicira više toga, ali ne isključuje tjelesno zajedništvo. Seks znači postati jedno. Seks znači tjelesno, emocionalno, seksualno i ontološko jedinstvo. Seks znači podčinjavanje, istraživanje, otkrivanje i užitak.
Ako se učini na ispravan način i pod blagoslovom, seks rezultira djecom, no on to nije njegova jedina poanta; seks postoji za iskazivanje slave Bogu i zbog utjehe čovječanstvu. To je suptilna i vrlo značajna razlika.
5. Seks nije nešto što nas uistinu čini ljudima
Bez obzira na ono što Biblija kaže kako bi podržala i proslavila ljudsku seksualnost, ona jasno kaže kako možemo biti u potpunosti i cijelosti ljudi, a da nikada nemamo odnose.
Isus nikada nije imao odnose. Nije ni Jeremija. Nije ni Ivan Krstitelj. Ni Ilija. Niti apostol Pavao, barem u većem dijelu svog života.
Ustvari, postoji toliko cjeloživotnih celibata u Bibliji da su rani kršćani počeli razmišljati na način je li suzdržavanje od odnose zapravo duhovno ispunjenje.
Pisali su Pavlu i pitali ga o ovakvoj stvari. Kao odgovor na njihovo pitanje, on je govorio o braku kao o općenitom pravilu (1. Korinćanima 7, 2); potrebi za velikodušnošću i reciprocitetu u bračnoj postelji (1. Korinćanima 7, 3-4) i potrebi za time da vjenčani parovi imaju odnose na redovitoj osnovi. (1. Korinćanima 7, 5)
No onda je napisao nešto što modernom čitatelju izgleda vrlo zbunjujuće:
„A htio bih da svi ljudi budu kao i ja; ali svatko ima svoj dar od Boga, ovaj ovako, onaj onako“.
Pavao kaže kako želi da postoji više cjeloživotnih celibata! On kaže kako želi da ima više ljudi koji čine ono što čini on: putuju po svijetu, služe Bogu, hrane stado i usmjeravaju ljude prema Bogu, bez brige da će zanemariti svoju biološku obitelj. Pavao kaže da je po njegovom, on bi želio da postoji više takvih ljudi, no svatko ima svoj vlastiti dar od Boga. Bog je nekima dao dar braka, drugima je dao dar celibata i Pavao se mora podčiniti suverenoj volji svog Stvoritelja.
VIDI OVO: SEKS U BRAKU: Što je ono s čime se Bog slaže?
Kakva iznenađujuća izjava.
Sve u vezi te izjave frustrira i uznemiruje moderan um.
Danas toliko ljudi definira same sebe na temelju njihove seksualnosti; oni su ono s kime imaju odnose. No Biblija to tako ne gleda. Biblija kaže da je osoba ljudsko biće zbog toga što je stvorena na sliku i naličje Boga. To znači da, prije nego što imamo odnose, prije nego što imamo bilo što, Bog u nama vidi maksimalnu vrijednost i važnost. Mi smo nositelji slike. Mi smo vladajući stvorovi; pod vlašću Boga i iznad svega ostaloga.
Implikacije nad tim uvidom apsolutno su zapanjujuće.
To znači da je seks prirodan za ljudska bića, ali nije nužan. Osoba može živjeti ispunjen, blagoslovljen, koristan, značajan i pobožan život, bez da ima odnose s bilo kime.
Seks je dobar, ali nije konačan.
Za većinu ljudi u današnjoj kulturi, to bi bila najviše iznenađujuća stvar koju Biblija ima za reći o bilo čemu.
Biblija kaže da je brak dobar, da je seks dobar, samaštvo je dobro i celibat je dobar. To su sve dragocjeni darovi, dati u skladu s mudrosti i Božjim vremenom, za Njegovu slavu i trajno dobro.
Hvala neka je Bogu.
Autor: Joe Carter; Prijevod: Ivan H.; Izvor: Thegospelcoaliton.org; Prevedeno i objavljeno uz posebno odobrenje koje vrijedi za portal novizivot.net.