Jesu li se apostoli obratili prije silaska Duha Svetoga na Pedesetnicu? Kako to možemo znati?
Dođe tako do Šimuna Petra. A on će mu: “Gospodine! Zar ti da meni pereš noge? Odgovori mu Isus: “Što ja činim, ti sada ne znaš, ali shvatit ćeš poslije. Reče mu Petar: “Nećeš mi prati nogu nikada!” Isus mu odvrati: “Ako te ne operem, nećeš imati dijela sa mnom.” Nato će mu Šimun Petar: “Gospodine, onda ne samo noge, nego i ruke i glavu!” Kaže mu Isus: “Tko je okupan, ne treba drugo da opere nego noge – i sav je čist! I vi ste čisti, ali ne svi!” (Ivan 13, 6-10)
Mislim da Isus odgovara na to pitanje u razgovoru sa Šimunom Petrom u Ivanu 13, 10: “Vi ste čisti, ali ne svi”, misleći na Judu. Petar kaže: “Operi me cijeloga”, a Isus odgovara: “Tko je okupan, ne treba drugo da opere nego noge – i sav je čist!”
Na temelju razgovora u Ivanu 13, apostole (bez Jude) treba promatrati kao vjerne, iskrene sljedbenike Isusa Krista. Kada Juda napusti prostoriju, Isus nastavlja govoriti o njihovom jedinstvu s Njim:
“Ja sam trs, vi loze. Tko ostaje u meni i ja u njemu, taj donosi mnogo roda. Uistinu, bez mene ne možete učiniti ništa.” (Ivan 15, 5)
Sadržaj Isusovog posljednjeg razgovora sa svojim apostolima u gornjoj sobi ukazuje na to da su oni pravi vjernici prije silaska Duha na Pedesetnicu. Iako je Duh Sveti sišao na Pedesetnicu na novi epohalni način, bio je prisutan i prije toga.
Što znači biti “okupan”?
Isus je ranije rekao Petru: “Što ja činim, ti sada ne znaš.” Zamolivši ga za kupanje, Petar je dokazao da ne razumije što se događa. Stoga ga Isus ponovno ispravlja. I tim riječima On nam daje prekrasno objašnjenje procesa spasenja. Započinje kupanjem. Taj početni dolazak Kristu, kada smo svjesni svoje grešnosti i želimo da nas očisti, uspoređuje se s kupanjem u kojem je okupano cijelo tijelo, potpuno, od od glave do pete. Isus, naravno, aludira na vrlo uobičajenu društvenu praksu u ono doba. Bio je običaj okupati se prije nego što se izađe na objed. No, hodajući prljavim ulicama grada u sandalama, vaše bi se čiste noge uprljale. I kada biste došli u goste, sluga bi vam oprao noge. Ali ne biste morali ponavljati kupanje.
PROČITAJTE: Kršćansko obraćenje: Što ono znači i je li istinito?
Dakle, Isus kaže: “Kada prvi put dođeš k Meni, okupan si; čist si posvuda.” To je ono što Biblija naziva opravdanjem vjerom. To je pranje naše krivnje i grijeha čitavog života – prošlog, sadašnjeg i budućeg. Ali, dok hodate kroz život, Isus zna da će vaša stopala biti uprljana (gotovo svakodnevno sagriješimo) i treba ih oprati. Zato postoji pokajanje i Božja Riječ nas uči da uvijek priznamo svoje grijehe (1. Ivanova 1, 9). U trenutku kada to učinimo, izvorno čišćenje se obnavlja, i mi obnovljeni nastavljamo hodati putem vjere.
Petrova pogreška se ponavlja i danas
Postoje oni koji odbijaju da im Isus opere noge. Oni odbacuju neophodan preduvjet za uživanje u svom odnosu s Isusom. To su oni koji misle da su savršeni i da su bolji od drugih. S druge strane, postoje oni koji osjećaju da im je potrebno ponovno “kupanje” kada sagriješe, jer misle da su izgubili svoje spasenje i da nekako moraju krenuti ispočetka u svom kršćanskom iskustvu. A dovoljno je samo u vjeri doći Gospodinu i reći: “Isuse, opet sam Te iznevjerio. Očisti me i pomozi da se borim protiv zla!”