Psalam 91,1-2 je postao jedan od mojih omiljenih odlomaka u Svetom pismu:
“Ti što prebivaš pod zaštitom Višnjega, što počivaš u sjeni Svemogućega, reci Jahvi: Zaklone moj! Utvrdo moja! Bože moj u koga se uzdam! “Psalam 91,1-2
Kada život postane iscrpljujuć i naizgled nema vremena ili mjesta za odmor, ove riječi nam daju snagu, utjehu i ohrabrenje. Kada stvari izgledaju najgore moguće, obično postanem negativan, i većina nas to bude. Naša prirodna sklonost je da posrnemo i propustimo što Bog čini u našoj situaciji.
Kada shvatim da se nalazim na negativnom mjestu, moj cilj postaje reprogramiranje mog uma da dobacim negativno, i kažem Gospodinu da je On moj Bog u kojega se uzdam, kao što je i pisac psalama učinio.
Četiri imena za Boga
Ali također postoji i dublje značenje u ovom odlomku, koje je očito, a ne vidimo ga. U ovim stihovima se nalaze četiri imena za Boga: Višnji, Svemogući, Jahve, Bog. Zašto pisac koristi četiri različita imena u dva stiha, i što je značajno u vezi toga?
Višnji
Prvo ime, Višnji, je hebrejska riječ Elyon. Govori o svevišnjem kralju, onom koji je iznad svega. Ime označava Božje veličanstvo, suverenitet i slavni položaj. Sadrži konotaciju kralja Davida koji vlada nad svim kraljevima i prvi put se koristi u Pismu u Postanku 14,18 opisujući Abramov susret s kraljem i svećenikom Melkisedekom: “A Melkisedek, kralj Salema, iznese kruha i vina. On je bio svećenik Boga svevišnjega.” Melkisedek nam pokazuje sliku Krista na nekoliko načina, i prikladno je što ova priča sadrži prvo ime Boga u Pismu.
Prvi stih Psalma 91, govori o zaštiti onoga koji “prebiva pod zaštitom Svevišnjega”, i zato se pitamo, gdje mi prebivamo? Prebivamo li u sumnji? U ljutnji? Prebivamo li u onome što je moglo biti ili što se moglo dogoditi? Ili prebivamo u zaklonu Višneg Boga, Svetog Kralja na nebesima koji nas obećava zaštititi i sačuvati?
Svemogući
Drugo ime, Svemogući, je prijevod riječi Shaddai (ako ste se sada sjetili pjesme Amy Grant, niste jedini). Shaddai ima mnogo značenja, ali kao što možete pretpostaviti, uglavnom predstavlja moćnog, snažnog Boga koji je jači od svake naše zamisli te je sposoban pobrinuti se za svaku našu potrebu. On je Bog koji je razdvojio more i upravlja svim stvorenim. U Njegovom imenu i Njegovoj moći, nema potreba koja ne može biti ispunjena, i nijedna okolnost koja ne može biti prevladana.
Jahve
Treće ime, Jahve, je osobno Božje ime, otkriveno Mojsiju u gorućem grmu (Izlazak 6,2). Ovo osobno Božje ime je toliko sveto u židovstvu, da se ne zna kako se u početku izgovaralo, već da se samo sastoji od slova YHWH (JHVH na latinskom). Prevodi se kao Jahve, a sve češće kao Gospodin.
Značaj ovog imena je u tome što predstavlja Boga koji suosjeća i želi ga upoznamo na dubokoj, osobnoj razini. Bog koji je svemoćan, božanski vladar, je također Bog koji je izbrojao svaku dlaku na našoj glavi, koji zna svaku radost i strah u našem srcu i želi da ga poznajemo osobno kao prijatelja. Ovaj Bog koji je stvorio svemir i sve u njemu, nije neko daleko i nepoznato biće, već Otac, Otkupitelj i prijatelj.
Elohim
Četvrto ime, Bog, dolazi od hebrejske riječi Elohim. Ovo ime se prvo pojavljuje na početku Biblije u Postanku 1,1: “U početku stvori Bog nebo i zemlju.” Kada se ime Elohim pojavljuje u Bibliji, obično se prevodi kao “Bog”. U grčkom, prevodi se kao Theos, odakle i dolazi riječ teologija. To znači onaj koji je prvi, ili Stvoritelj, i u suštini ta riječ je u množini. Zato je prikladno što se misli u Postanku 1,1 kao Stvoritelj koji je jedan, a opet u množini (Otac, Sin, Duh). Psalmist objavljuje da je Bog u kojega se on pouzdaje isti Bog koji je sve stvorio, prvi i posljednji, Bog koji je zauvijek vjeran svom stvorenju.
U samo dva stiha vidimo ljepotu Božju: Njegovi putovi su uzvišeniji od naših, a ipak možemo s Njim razgovarati kao s prijateljem. Kakva mogućnost! Bog je u isto vrijeme tako neistraživ, a opet tako blizu nas. U Njegovoj sjeni i zaštiti, nalazimo snagu, utjehu i odmor za našu dušu.
Autor: Jason Soroski; Prijevod: Ivana R.; Izvor: jasonsoroski.net