Zbog čega je Isus odbio pomoći ženi Kanaanki čija kćer je bila opsjednuta demonima? Koji je razlog Isusovog odbijanja žene u potrebi?
Jedan od najčudnijih susreta koje je Isus imao tijekom svoje službe se nalazi u Mateju 15, 21-28. Odbio je pomoći očajnoj ženi zato što je poganka, opisujući je kao “psa”. Tek kada mu je odgovorila pristao je da učini kako je tražila i iscijelio je njezinu kćer.
Ovo je vrlo neugodan izvještaj, a komentari imaju problem objasniti ga. Međutim, u svojoj knjizi ”Isus kroz oči Bliskog istoka”, Kenneth Bailey, koji je godinama živio i radio u toj regiji, predstavio je intrigantno rješenje.
U kulturi tog vremena, bilo je neprikladno da žena govori s muškarcem strancem. To što je bila poganka, a On Židov je bilo još gore. Bili su iz različitih zajednica, i nije joj ništa dugovao. Njezino izgovaranje hebrejske titule “Sin Davidov” je trebao nadomjesti taj jaz.
Ali u Bailevoj knjizi, kao i u razgovoru sa ženom, postoji i tekući razgovor s učenicima. Isus govori i čini djela na takav način jer zna njihove misli: “Ova žena je naznabožac i nema ništa s nama, a Isus se ne bi trebao njome baviti.”
On je govorio ono u što učenici vjeruju
Pa, kada kaže: “Poslan sam samo k izgubljenim ovcama doma Izraelova.” I “Ne priliči uzeti kruh djeci i baciti ga psićima.” – vrlo uvredljiva metafora – On ne govori ono u što sam vjeruje, već ono u što učenici vjeruju. Čineći tako, učinio je da vide posljedice svog ponašanja, posramio ih je.
VIDI OVO: Isus ti u tvojoj nevolji može pomoći
Ono što je doprinijelo njihovom sramu je njezin odgovor – “Ali psići jedu od mrvica što padaju sa stola njihovih gospodara!” Znala je da Isus nije mislio ono što je rekao, imala je vjeru u njegovu sposobnost da pomogne, te nije htjela, kao očajna majka, prihvatiti “ne” kao odgovor. Postoji čak i dodir humora u njezinom odgovoru.
Kao što Bailey kaže: “Učenici gledaju i slušaju. Zaista, ni u cijelom Izraelu nisu vidjeli osobu kao što je Isus unatoč Njegovim teškim riječima, niti takve suosjećajnosti za bolesno dijete. Njezin odgovor je smrtonosni udarac njihovim predrasudama protiv žena i pogana.”
Kakve su naše predrasude?
On zaključuje da “velika količina sofisticiranog duhovnog oblikovanja se događa u učenicima te potencijalno u srcima čitatelja Matejevog evanđelja.”
Priča nas poziva da razmišljamo o vlastitim predrasudama, preprekama koje postavljamo i crtama koje povlačimo u našim zajednicama. Učenici su osudili ženu jer je bila žena, poganka i imala je bolesno dijete. Kakve su naše predrasude, i koje riječi od Isusa bismo i mi trebali čuti?
Autor: Mark Woods; Prijevod: Ivana R.; Izvor: Christian Today