1) Nemoj praviti nikakav klesani lik.
„Nemoj praviti sebi nikakav klesani lik ili ikakvo obličje bilo čega što je gore na nebu, ili što je dolje na zemlji, ili što je u vodama pod zemljom. Nemoj im se klanjati niti im služiti; jer ja, GOSPODIN, Bog tvoj, Bog sam ljubomoran: pohodim grijeh otaca na djeci sve do trećega i četvrtoga naraštaja onih koji me mrze“ (Izlazak 20,4-5).
„Ne pravite sebi idole ni rezani lik, i ne podižite uspravan stup niti postavljajte ikakav kameni kip u svojoj zemlji, da mu se klanjate: jer ja sam GOSPODIN, Bog vaš“ (Levitski zakonik 26,1).
„Ne pravi sebi nikakav klesani lik ili kakvo obličje bilo čega što je gore na nebu, ili što je dolje na zemlji, ili što je u vodama pod zemljom“ (Ponovljeni zakon 5,8).
„‘Proklet bio čovjek koji načini rezani ili lijevani lik, gadost GOSPODINU, djelo ruku zanatlije, i stavi ga na neko tajno mjesto.’ I neka sav narod odgovori: ‘Amen’“ (Ponovljeni zakon 27,15).
2) Pravi klesani lik.
„Načini i dva keruba od zlata, iskuj ih za oba kraja Prijestolja milosti“ (Izlazak 25,18).
„Načini i dva keruba od zlata, iskovana od jednoga komada, za oba kraja Prijestolja milosti; jednoga keruba na kraju s jedne strane, a drugoga keruba na drugome kraju s druge strane: ne Prijestolju milosti načini on kerube na oba njegova kraja“ (Izlazak 37,7-8). Vidi također Izlazak 26,1.31; 36,8; 1. Kraljevima 6,23-35.
Kontekst stiha „Nemoj praviti sebi nikakav klesani lik“ odnosi se na štovanje lažnih idola. Izlazak 20,4 kaže da nitko ne smije praviti lik onoga što je na nebu kako ga ne bi štovali ili mu se klanjali (20,5). To je ponovljeno u Levitskom zakoniku 26,1. Stihovi iz Ponovljenog zakona kontekstualno se odnose na isto: opomena protiv štovanja lažnih obličja. Bog ne želi da se ljudi klanjaju pred idolima i štuju lažne bogove.
Uputa od Boga da se naprave kerubi, koji su anđeli na nebu, uopće se ne odnosi na štovanje. Umjesto toga, to je prikaz nebeske stvarnosti u kojoj prebiva Bog, dok su anđeli oko prijestolja (1. Samuelova 4,4; Hebrejima 9,5). Kerubi su bili postavljeni na Kovčegu saveza – u Svetinji nad svetinjama u hramu (2. Ljetopisa 3,10).
Nikada im svrha nije bila da postanu objekti štovanja, jer nisu bili javni artefakti (umjetne tvorevine) s kojima će opća populacija postati upoznata, a time i riskirati posrtanje u štovanje idola.
Izvor: Biblija i znanost/Carm.org