Spomenik uskrsnuća: Katedrala Notre Dame je oživjela nakon pet i pol godina

Ogromni spomenik smrti i uskrsnuću Isusa Krista ovog će se tjedna otvoriti za javnost u srcu jedne od velikih europskih prijestolnica. 

Jer katedrala Notre Dame je i sama uskrsnula, pet i pol godina nakon što ju je poharao požar na užas Francuza, vjernika i nevjernika.

Struktura u obliku križa privući će oko 40.000 posjetitelja dnevno, što je čini jednom od najpopularnijih svjetskih turističkih atrakcija. 

Vojska od doslovno tisuća obrtnika, umjetnika, arhitekata, dizajnera i kvalificiranih radnika obnovila je zidove, krovove, stropove, tornjeve, zvona, vitraje, slike, namještaj i skulpture u svetištu.

Pisac National Geographica , koji je nedavno dobio kratki pregled ‘slave uskrsnuća’ katedrale, predvidio je da će posjetitelji biti ‘zaprepašteni’ i ‘oduševljeni’ cijelom katedralom ulaštenom i preobraženom posvuda, ‘sjajnijom nego što ju je itko živ vidio’ .

Besprijekorna bjelina rezanog kamena navodno zrači sjajem kakav u katedrali nije viđen stoljećima; podsjeća na Hagajevo proročanstvo:  Slava potonje kuće sigurno će biti još veća nego prve.

Posjetitelji će ući kroz središnji portal Posljednjeg suda, grafički prikaz surove stvarnosti posljednjih vremena. Hodajući u smjeru kazaljke na satu kroz svetište, započinju simbolično putovanje od Tame do Svjetla, duž tame sjeverne strane prema svjetlu juga.

Slike, vitraji i skulpture koji prikazuju starozavjetne scenarije vode do kronoloških scena iz Kristova života, smrti i uskrsnuća.

Najcjenjeniji izloženi artefakt je  kruna od trnja , za koju se tradicionalno vjeruje da ju je Isus nosio tijekom svog raspeća. Iako njegova autentičnost ostaje nedokazana, povjesničari su potvrdili da je star najmanje 1600 godina.

Pobjeda pariških vatrogasaca: Konstrukcija Notre Dame spašena u cijelini

‘Barbarin’

Visoke, lagane i prozračne građevine s naglaskom na vitraje intenzivnih boja izgrađene su na vrhuncu gotičke arhitekture u 12.-14. stoljeću.

Gotika je zamijenila ranije romaničke (ili u Engleskoj normanske) tamnije i teže interijere s njihovim malim prozorima i zidnim freskama. Izvorno se gotička arhitektura nazivala francuskim stilom.

Opis ‘gotike’ ušao je u upotrebu tek tijekom prosvjetiteljstva kao izraz omalovažavanja, što znači ‘barbarski’, neotesani.

Prosvjetiteljski mislioci htjeli su se vratiti ‘čistim’ klasičnim oblicima Grčke i Rima.

Oni od nas s protestantskim i evanđeoskim podrijetlom skloni smo na katedrale gledati kao na ponosne simbole prošlog braka crkve i države; izdaja jednostavnosti i poniznosti evanđelja.

Tvrdnje o autentičnosti drvenih relikvija iz škrinje, ili križa, na primjer, ili kosti davno preminulih svetaca, ostavljaju nas ravnodušnima. 

Ipak, tijekom godina razvio sam duboko strahopoštovanje i čuđenje prema takvim veličanstvenim građevinama. U srednjovjekovnom društvu, katedrala je odražavala veću stvarnost nevidljivog svijeta, beskonačnog, bezvremenog.

Ona je utjelovila gledište da je Krist ‘sve u svemu’, integraciju društva oko Krista, koju na okupu drži kozmički Krist, kamen temeljac stvarnosti. 

Križni oblik katedrale – s transeptom koji daje horizontalu križa, presijecajući se na oltaru i odvajajući lađu od kora i svetišta – nije odražavao samo kristologiju nego i antropologiju.

Tlocrt katedrale odražavao je ljudsku glavu, ruke, torzo, noge. Čovjek je bio mikrokozmos makrokozmosa. Čovjek je bio hram Božji: oltar je bio srce.

Živa crkva

Kao što se pokazalo u obnovi Notre Damea, katedrala je integrirala sve umjetničke forme, uključujući arhitekturu, skulpturu, slikarstvo, vitraje, tkanje, glazbu i liturgijsku koreografiju, sa svojim ritualima i procesijama.

Postao je neusporediv i nevjerojatan primjer društvene funkcije kršćanske umjetnosti: sve su umjetnosti služile univerzalnom kristocentričnom simbolizmu.

Izgradnja katedrale angažirala je gotovo sve u gradu, izravno ili neizravno. To je stvorilo posao za mnoge. To je bila zajednička žarišna točka za regiju.

Paradoksalno, u sekularnoj Europi katedrale su i dalje među najposjećenijim turističkim mjestima.

Kölnska katedrala najposjećenija je njemačka atrakcija sa šest milijuna posjetitelja svake godine, otprilike isto koliko i poznata milanska katedrala. Katedrala u Strasbourgu privuče četiri milijuna posjetitelja godišnje, dok Gaudijeva još uvijek nedovršena La Sagrada Familia u Barceloni privuče tri milijuna posjetitelja godišnje.

Ove četiri katedrale, zajedno s Notre Dameom, svake godine posjećuju 34 milijuna posjetitelja. 

I svi ti posjetitelji izloženi su oporukama u kamenu i staklu o Bogu, Isusu i spasenju.

Podsjećaju nas koliko je kršćanska priča isprepletena s europskom prošlošću. Oni svjedoče bezvremenskim istinama koje su Europi dale dušu, vrijednosti, izvor života.

Notre Dame nije samo turistička atrakcija. To je također živa crkva, s pet bogoslužja dnevno, sedam nedjeljom i dvije tisuće crkvenih službi godišnje.

Dugo nakon što su mnoge naše moderne crkvene zgrade srušene i zamijenjene, pretpostavljam da će Notre Dame nastaviti svjedočiti Onome koji je umro na križu da pomiri čovječanstvo sa Stvoriteljem.

Autor: Jeff Fountain; Izvor: Evangelical Focus

0 Komentara
Najviše ocjenjeni
Najnoviji Najstariji
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare

NAJNOVIJE

NE PROPUSTITE!