U ruševinama drevnog Šekema, arheološko otkriće koje povezuje Bibliju s materijalnim dokazima izazvalo je veliku pažnju.
Jedan od najvažnijih trenutaka u biblijskoj arheologiji događa se kada se ono što je opisano u Bibliji doslovno otkrije kroz arheološka iskopavanja. Takvo je otkriće Velikog Svjedočanskog Kamena, koji se spominje u Bibliji, a koji je pronađen upravo na mjestu drevnog Šekema.
Veliki kamen kao svjedočanstvo između naroda i Boga
Šekem se nalazi između planina Garizim i Ebal, otprilike 55 km sjeverno od Jeruzalema. Ovaj grad ima veliku važnost u biblijskom tekstu, posebno u knjigama Jošue i Sudaca.
U knjizi Jošue, opisano je kako je Jošua okupio Izraelce u Šekemu radi obnove saveza s Bogom. Kao simbol tog saveza, postavio je veliki kamen, koji će služiti kao svjedočanstvo između njih i Boga.
Tijekom arheoloških iskopavanja u Šekemu 1926. godine, njemački arheolog Ernst Sellin pronašao je veliki kamen koji je stajao uspravno i interpretirao ga kao “matsu”, sveti kamen poznat iz biblijskih spisa. Pronašao je i veliki kamen s udubljenjem, za koji je prvo mislio da je pojilo za životinje. Međutim, kasnije je shvatio da je to zapravo postolje za sveti kamen, što je potvrdilo njegovu raniju interpretaciju.
Iako je Sellinovo otkriće bilo revolucionarno, drugi članovi arheološkog tima, poput Gabriela Weltera, nisu se složili s njegovom interpretacijom. Welter je čak razbio sveti kamen i postolje, vjerujući da nema nikakvu biblijsku važnost.
Međutim, američki arheolog W.F. Albright, koji je također bio prisutan u Palestini, zabilježio je ovaj incident i istakao važnost kamena.
Kamen je opisan u Jošui 24 i Sucima
Godinama kasnije, tim predvođen G. Ernestom Wrightom obnovio je Sellinovu teoriju, tvrdeći da je otkriveni kamen zaista onaj isti kamen opisan u Jošui 24 i Sucima 8-9. Prema Wrightu, kamen je korišten u obredu saveza Izraelaca s Bogom, što potvrđuje njegovu biblijsku važnost.
Kamen je pronađen slomljen, što je simbolično, jer se u knjizi Sudaca spominje kako su Izraelci prekršili savez s Bogom i počeli obožavati lažne bogove.
Ovo otkriće u Šekemu pruža ne samo materijalni dokaz biblijskog teksta, već i duboku povezanost između arheologije i Biblije. Bez Biblije, ovo otkriće ne bi imalo isto značenje; s Biblijom, ono postaje živi dokaz povijesnih događaja.
Konačno, kamen koji je pronađen i ponovno postavljen u Šekemu, iako oštećen, stoji kao trajni svjedok povijesti i podsjetnik na važnost vjernosti savezu s Bogom, kako je opisano u Bibliji.