Nebinarne osobe jesu osobe koje se ne identificiraju isključivo unutar tradicionalnog binarnog okvira muškog ili ženskog spola. Oni nisu ni muško ni žensko, a često žele da ih se oslovljava u množini, sa zamjenicom “oni”.
Posljednjih je godina zabilježen ogroman porast nebinarnih identiteta. Nebinarni pojedinci mogu se identificirati kao posredni ili odvojeni treći spol, s više od jednog spola, bez roda uopće ili imati fluktuirajući rodni identitet.
Ostali pojmovi koje obično koriste nebinarni ljudi uključuju genderqueer, agender, rod-fluid, bi-gender, pangender i gender non-conforming. U nedavnoj anketi koju je proveo The Trevor Project, mladi su koristili više od 100 različitih pojmova kako bi opisali svoj rodni identitet. Neki se ljudi identificiraju kao nebinarni i kao muškarac, žena ili trans – ili nešto treće.
Postoji i određeno preklapanje s transrodnom (trans)zajednicom. Neki nebinarni ljudi identificirat će se kao trans, ali drugi ne.
Ovaj spektar identiteta dovodi u pitanje tradicionalni koncept roda kao binarnog konstrukta ograničenog na muškarce i žene.
Rodni identitet nasuprot seksualnoj orijentaciji
Rodni identitet se razlikuje od seksualne ili romantične orijentacije. Nebinarni pojedinci mogu imati različite seksualne orijentacije, baš kao i svi drugi. Štoviše, biti nebinaran nije sinonim za biti interseksualan, budući da se većina interseksualnih ljudi identificira ili kao muškarac ili kao žena, iako se neki mogu identificirati kao nebinarni.
Nebinarni identiteti nisu moderni zapadni fenomen. Mnoge kulture diljem svijeta odavno priznaju više od dva spola, s pojmovima i ulogama za one koji se ne uklapaju u binarne muške ili ženske kategorije.
Neka su mjesta počela priznavati nebinarne identitete putem opcija na službenim dokumentima poput putovnica i vozačkih dozvola.
Što Biblija kaže o nebinarnim osobama?
Postanak 1-2 uči da smo stvoreni na sliku Božju kao muško i žensko. Bog je stvorio ljudska bića kao spolna bića da odražavaju njegovu sliku.
Iako kršćani priznaju da Bog nije spolno diferencirano biće kao što su ljudi, možemo potvrditi da ljudska seksualnost odražava nešto važno o božanskoj prirodi. Postanak 2 nam govori da je Eva čovjek poput Adama, ali ženskog spola.
U Mateju 19, Isus citira Postanak 1 u raspravi o braku, potvrđujući stalnu važnost Božjeg stvaranja ljudi kao muškarca i žene. Na drugim mjestima, kada Biblija spominje bilo kakvo miješanje spolova – da se žena odijeva kao muškarac i sl. (npr. Ponovljeni zakon 22,5; 1. Korinćanima 6,9-10; 11,2-16) to čini u negativnom kontekstu. Grijeh je da se muškarac ponaša kao žena i obrnuto.
Neki ukazuju na Isusovo prihvaćanje eunuha kao potvrđivanje oblika rodne varijacije. Međutim, iako su možda bili kastrirani ili neplodni, i dalje su identificirani kao muškarci u svojoj kulturi, a ne kao treći, ili drugačiji spol.
Drugi ukazuju na Galaćanima 3,28 gdje Pavao zaključuje podužu raspravu napominjući da nema ni muško ni žensko, svi su jedno u Kristu Isusu. Međutim, Pavao ne poriče razliku, već izjavljuje da pogani mogu postati kršćani, a da prethodno ne moraju postati Židovi.
Neki tvrde, na temelju Mateja 22,30, da budući da na nebu neće biti braka, posljedično, idemo u vrijeme kada spol i rod nisu bitni. Međutim, Isus ne kaže da ćemo biti bespolni u uskrsnuću, niti Biblija opisuje anđele kao bespolne.
Biblija priznaje dva spola
Fizičko, ljudsko tijelo ima veliki značaj unutar kršćanskog shvaćanja, od stvaranja preko utjelovljenja do uskrsnuća i uzašašća. Biblija priznaje i slavi dva spola. Pismo ne dopušta, a zapravo i striktno zabranjuje, identificiranje kao osobe različitog od našeg biološkog rodnog spola.
Uz to, moramo razumjeti što Biblija misli kada kaže da smo stvoreni “muškarci i žene”, a ne nesvjesno prihvaćati stereotipe društva o spolu i rodu. Crkva mora priznati da je oblikovala i prihvatila kulturne stereotipe koji su bili duboko beskorisni.
Kako trebamo reagirati na takve osobe?
Kao i u svim aspektima službe i života, trebali bismo nastojati odgovoriti sa suosjećanjem i empatijom, susrećući se s ljudima u njihovoj potrebi kao što je Isus učinio sa ženom na zdencu u Ivanu 4.
Naši susreti trebaju biti obilježeni integritetom, poštivanjem spolnih razlika i poticanjem na oprez pri razmatranju invazivnih postupaka. Naposljetku, u odnosu s nekim tko se identificira kao nebinaran, trebali bismo nastojati izdići se iznad spolnih i rodnih kulturnih ratova, privlačeći pojedinca transformativnoj snazi odnosa s Isusom i Duhom Svetim. Brojni pojedinci su se promijenili kada su čuli poruku Evanđelja i u svom životu doživjeli dodir Duha Svetoga.