Nakon čitanja 1. i 2. poglavlje Postanka, razumljivo je zaključiti da se oni odnose na dva različita zapisa stvaranja.
Postanak 1 bilježi stvaranje i razvoj svijeta: svjetlost i mrak prvog dana, nebo i voda drugog dana, odvajanje zemlje i vode plus vegetacija trećeg dana, zvijezde i mjeseca četvrtog dana, životinje petog dana i šest, i napokon prvi muškarac i žena na šesti dan.
Postanak 2 započinje odmah tako što Bog sedmi dan otpočinuo, nakon čega čitamo da nije bilo grmlja na polju. Nakon ovog promatranja, Bog stvara Adama, daje Adamu neka imenuje životinje, a zatim stvara Evu od Adamovog rebra.
Kako to može biti? Jesu li Adam i Eva u Postanku, kako vjeruju neki teističko-evolucionisti zapravo neandertalci slični čovjeku, od kojih je Bog izabrao Adama za čovjeka koji bi prvi imao dušu? Je li Bog stvorio Adama u godinama ili tisućljećima nakon šestog dana stvaranja? Kako se spajaju ova dva poglavlja?
Kada je Adam stvoren?
Postanak 2, 1-3 kaže da se Bog sedmi dan odmarao nakon što je stvorio nebo i zemlju i cijelo ”mnoštvo njih”. Sljedeći odjeljak govori o tome kako je stvorio Adama i Evu. Je li Bog stvorio Adama i Evu nakon sedmog dana?
Prvo čega se treba sjetiti jest da knjiga Postanka nije napisana s poglavljima i stihovima. Napisana je kao cjelovit tekst. Podjela 1. poglavlja između „I bila je večer i jutro, šesti dan“, i „Tako su nebo i zemlja završena i cijelo mnoštvo njih“ je umjetna.
Učenjaci su biblijski tekst raščlanili na poglavlja i stihove, kako bi nam bilo lakše pronaći ono što tražimo. To ne znači da sedmi dan pripada istom dahu kao i stvaranje Adama i Eve. U stvari, možda bi bilo bolje staviti prijelom u poglavlje između Postanka 2, 3 i 2, 4.
To još uvijek stavlja izvještaj o stvaranju Adama nakon sedmog dana; u tekstu. To ne nalaže da je Adam stvoren nakon sedmog dana. U ne-fiktivnim zapisima uobičajeno je pružiti sažetak glavnog događaja, a zatim se vratiti i po potrebi dati detalje. To se ovdje događa. Adam i Eva bili su očito stvoreni šestog dana, kako pokazuje Postanak 1, 26-27. Izvještaj iz Postanka 2, 4-25 detaljniji je opis onoga što se dogodilo šestog dana.
VIDI OVO: Je li Bog stvorio i druge ljude uz Adama i Evu?
Kada su doneseni planovi?
Ako se Postanak 2, 4-25 dogodio tijekom šestog dana, 5. redak postaje problematičan. On glasi: “Još nije bilo nikakva poljskoga grmlja po zemlji, još ne bijaše niklo nikakvo poljsko bilje, jer Jahve, Bog, još ne pusti dažda na zemlju i nije bilo čovjeka da zemlju obrađuje.“ U osnovi se kaže da na poljima nije bilo grmlja ili biljaka prije nego što je Bog stvorio Adama u 7. retku. Ali Postanak 1, 11-12 kaže da je Bog stvorio biljke trećeg dana. Što sada?
Ključan je izraz „na terenu“. Postanak 2,5 ne kaže da prije Adama nije bilo biljaka; kaže da nije bilo uzgajanih usjeva jer „nije bilo čovjeka koji bi obrađivao zemlju.“ I danas imamo šumske jagode, šparoge i trave. Ali potreban je uzgoj ako se želi dobiti polje jagoda ili hektar pšenice. Nakon što je Bog stvorio Adama od prašine, zasadio je Rajski vrt i dodao nešto stabala. Negdje nakon toga, Adam i njegovi potomci obrađivali su polja usjeva.
Kada je Bog stvorio životinje?
Postanak 1, 20-25 kaže da je Bog stvorio životinje peti dan, prije Adama, kojeg je stvorio šesti dan. Postanak 2, 19 u King James i New American Standard verziji prijevoda kaže da ih je Bog stvorio šesti dan, nakon Adama. Engleski standard, međutim, prihvaća da se hebrejski glagol “oblik” može tumačiti i u obliku „pretprošlog vremena“, dajući logičnije „Bog je oblikovao svaku zvijer.“ Poanta Postanka 2,19 nije ukazati na trenutak kad je Bog stvorio životinje; njegova je poanta objasniti da je Bog stvorio životinje i nakon toga naložio Adamu neka ih imenuje.
VIDI OVO: Tko je napisao Postanak – prvu knjigu u Bibliji?
Kada je stvorena Eva?
Čini se da Postanak 1, 27-28 ukazuje da je Bog stvorio Evu šestog dana, nedugo nakon Adama. No, je li to vremenska crta ili pjesničko naknadno razmišljanje? Jer u Postanku 2, 19-23, Adam mora imenovati sve životinje prije nego što je Bog stvorio Evu. Ne bi li to potrajalo više sati od onoga koliko je trajao šesti dan?
Ne nužno. Kao prvo, Bog je životinje doveo do Adama, vjerojatno na uredan i učinkovit način. (2,19) Drugo, to se događalo nekoliko dana nakon stvaranja životinja. Nije bilo mikro-evolucije, kojom bi se oblikovala pudlica od vuka ili na temelju koje bi se razlikovale 14.000 različitih vrsta mrava, koje imamo sada.
Kao i Noa oko 2.000 godina kasnije, Adam je morao raditi samo s vrstama životinja. (Postanak 6, 20) Da, bio bi to dug dan. Ali nema razloga misliti da tada još uvijek savršeni čovjek, uz Božju pomoć, to nije mogao učiniti, što bi Bogu još ostavilo dovoljno vremena za stvaranje Eve.
Zaključak
Velik broj ljudi, uključujući kršćane koji ispovijedaju Bibliju, inzistirat će na tome da 1. i 2. poglavlje Postanka odražavaju različite zapise stvaranja. Neki će reći da Biblija nije nepogrješiva zato što su poglavlja međusobno proturječna. Drugi će reći da razlike omogućuju postojanje rase pred-ljudi, prije dolaska Adama i Eve. Ni jedno ni drugo nije opravdano tekstom.
Kad Biblija o nečemu govori, doslovni prijevod uvijek je onaj koji bismo trebali prvo pretpostaviti. Postanak 1, 1-2 i 3 daje sažetak stvaranja, dok Postanak 2, 4-25 daje pojedinosti o stvaranju Adama i Eve.
Izvor: Compellingtruth.org; Prijevod: Ivan H.